Recent Thoughts on the Roman Anaphora:
Sacrifice in the Canon Missae

Maxwell E. Johnson

Abstract

In the context of contemporary liturgical dialogue between Roman Catholics and Lutherans the issue of Eucharistic sacrifice in Roman Catholic liturgy and theology is still viewed by some as a “stumbling block” to Christian unity. The Roman canon missae, in particular, often becomes the focus of this since this Eucharistic Prayer, with its preponderance of offering language, was the subject of harsh critique by Martin Luther and other sixteenth-century Protestant Reformers, although some Reformers, like Philip Melanchthon found the “Greek canon” (i.e, the Byzantine Anaphoras of St John Chrysostom and St Basil) to be theologically acceptable. This essay argues that the theology of Eucharistic sacrifice in the Roman canon missae should be read as a Patristic theology akin to the theology of sacrifice in the “Greek canon”. As such, while there may still be ecumenical liturgical-theological issues for Lutherans and Roman Catholics to discuss, the theology of sacrifice in the Roman canon missae should not constitute a “stumbling block” toward unity, although the recent 2010 English translation of the Canon makes the interpreter’s task more difficult than it needs to be.


Sommario

Nel contesto del dialogo liturgico contemporaneo fra cattolici romani e luterani la questione del sacrificio eucaristico nella liturgia cattolica romana e la teologia è ancora vista da alcuni come un ostacolo per l’Unità dei cristiani. Il Canon Missae romano in particolare, spesso diviene il punto nodale della questione per quanto riguarda la Preghiera eucaristica, con il suo preponderante linguaggio di offerta, che fu argomento di aspre critiche da parte di Martin Lutero e di altri riformatori protestanti del 16° secolo, anche se alcuni di essi, come Filippo Melantone, trovarono il “Canone greco” (i.e. Le anafore bizantine di San Giovanni Crisostomo e di San Basilio) teologicamente accettabile. Questo saggio affronta la teologia del sacrificio eucaristico nel Canone missae romano che dovrebbe essere letto come un analogo alla teologia del sacrificio del “Canone greco”. Così, anche se fra luterani e cattolici romani ci sono ancora da discutere questioni ecumeniche liturgico-teologiche, la teologia del sacrificio nel Canon missae romano non dovrebbe costituire “un ostacolo” per l’Unità, nonostante la recente traduzione del Canone abbia reso l’interpretazione più difficoltosa del necessario.

The Rev’d Maxwell E. Johnson, PhD., is professor of liturgy in the Department of Theology at the University of Notre Dame, Notre Dame, IN, USA, and a pastor in the Evangelical Lutheran Church in America. He is also a member of the Scientific Advisory Board of EO.

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